Chocolade éclairs

Watertanden bekeek ik een foto op de blog van Culy: langwerpige soesjes met gesmolten chocolade eroverheen en gevuld met crème patissière (banketbakkersroom). Sowieso krijg ik een luilekkerlandgevoel als ik aan soesjes denk: knapperige en luchtige bolletjes gevuld met slagroom of met banketbakkersroom, gedrenkt in gesmolten chocola en veel slierten caramel eromheen.

Terwijl er aan de andere kant van het fornuis driftig in een pan risotto werd geroerd, liet ik boter met water smelten. De eerste stappen voor het soezendeeg. Het recept dat ik gebruikte (waarnaar Culy verwees) was voor een hele hoop dus paste ik het aan naar 12 stuks. 4 éclairs per persoon, omdat het zondag is! Ze waren heerlijk – zelfs na een machtige bietenrisotto met taleggio uit het kookboek Home Made – ik miste alleen het beetje zout en ganache is denk ik lekkerder en romiger dan een icing van chocola.

De volgende keer zal ik het originele recept uit The domestic goddess van Nigella Lawson volgen en de slagroom lobbig kloppen voor de crème patissière. Ik bedacht het allemaal toen ik het proefde. Wat superbelangrijk is voor het overnemen van recepten op je blog: je recept moet kloppen! We zijn geen monniken die met de ganzenveer kopieerfouten maakten, maar met de delete of go back button zijn fouten zo gecorrigeerd. Next time: de soesjes van Nigella dus of de chouquettes van de Britse maar in Parijs wonende Rachel Khoo. Eat Little Bird maakte er mooie foto’s bij. Mijn éclairs waren al op nog voordat ik mijn iphone erbij pakte.

Geef een reactie

