Rode mul à la sarde in saor

Sarde in saor is een kleine Venetiaanse snack – cicheti – waarvoor vers gebakken sardines een nacht gemarineerd worden in wijnazijn met zacht gebakken ui, rozijnen en pijnboompitten. Ik at het in Venetië en ik heb het wel eens thuis gemaakt met behulp van het Polpo kookboek, maar ik wilde het vandaag maken – een snelle versie dus – met de rode mul die ik zaterdag op de markt haalde.

De truc is: witte wijn in plaats van witte wijnazijn gebruiken. Je zet gele rozijnen – zoveel je wilt – in witte wijn, minstens een half uur. Ik gebruikte een kleine kom hiervoor, gewoon erin doen op je gevoel. Ondertussen de pijnboompitten goudbruin roosteren. De mul bestrooien met bloem en gaar bakken in wat olie. Laat de vis afkoelen.
In dezelfde olie bak je witte ui op een laag vuur net zolang tot ze zacht en zoet zijn. Afblussen met de wijn en rozijnen tot de alcohol is verdampt. Dit gaat over de vis en de pijnboompitten. Nog even laten staan om de smaken erin te laten trekken, of niet, want meteen opeten is ook lekker.
We aten het met een beetje pasta, verse tuinbonen en gekookte wortel. Gekruid met veel verse dille.

Geef een reactie

