Doneren aan een goed doel

Toen ik mijn nieuwe duurzame Roetz-fiets (trots! en hij rijdt lekker! zie post over De Fietskantine) voor de winkel op slot zette, sprak een meisje mij aan: Of ze mij wat mocht vragen. ‘Eh, ja (want: ik heb het druk, het is donker, ik heb honger, ik ben ziek, ik ben moe), vraag maar. Meisje – met lang blond haar en zwart leren jack – : eet u wel eens biologisch vlees? Ik: Ja, meestal, maar ook wel lokaal. Meisje: Wat goed! Ik ben van Milieudefensie… Ik: Ja, daar geef ik al maandelijks geld aan vanwege de actie tegen de megastallen. Het Meisje is blij dat ik al doneer, maar minder blij natuurlijk dat ze geen extra donateur had kunnen werven.

Meestal voel ik me een beetje schuldig als ik weer niet wil doneren, want ik geef al zoveel: Wereld Natuurfonds, Milieudefensie, World Animal Protection. Maar ik wil ook niet zomaar doorlopen. Ik was dan ook weer gelukkig toen ik én niet hoefde te doneren en toch een nieuwe gedachte had toen ik weer werd aangesproken, dit keer door een werfster van Greenpeace die mij vertelde dat “giftige kleding geen ver-van-mijn-bedshow is. Zodra we ons leuke nieuwe shirtje, ‘made in China’, gaan wassen, belanden de gebruikte chemicaliën in ons eigen water. Giftige nonylfenolen zijn in Europa verboden, maar komen door de import van kleding toch in ons milieu terecht.” (meer informatie op de site van Greenpeace). Al pratende over dat ik niet veel kleding koop en al helemaal niet supergoedkope kleding vertelde ik haar dat ze mij dus niet moest hebben (daarnaast doneer ik al aan wat goede doelen).

Maar waar moet je wel beginnen? Ik denk toch bij de mensen die veel voor weinig geld willen kopen. Waarschijnlijk zijn ze niet echt arm, maar willen ze wel elke maand een paar nieuwe kledingstukken. Ik zei tegen de werfster dat ze juist die mensen met overvolle tassen met kleding moest aanspreken, niet mij die met twee pakjes crackers in d’r hand liep omdat ik geen plastic tasje van de winkel wilde.

Wat heeft dit te maken met ‘linktofood’? Ik koop ook geen producten die per se goedkoop geproduceerd worden, omdat er dan meer mensen die producten kopen. Ik wil alleen voedsel kopen wat of biologisch of lokaal of eerlijk geproduceerd wordt. In het stukje over linktofood lees je waar ik boodschappen doe.

Geef een reactie

