Baguettes

Een baguette heb ik nog nooit gebakken, ik denk dat mijn combi-oven dat niet aankan. Maar ik probeer het toch. Het recept is oorspronkelijk van Dan Leader, een Amerikaanse bakker die vanuit zijn bakkerij in New York met uitsluitend biologische producten werkt. Ik probeer zo vaak mogelijk te kiezen voor biologisch. Het smaakt gewoon beter! Het recept waarmee ik werk is licht aangepast door Food52, een community foodsite waar het hele eetleven mooi is. Zodra ik cups en teaspoons zie, haal ik die tevoorschijn, zodat ik niet hoef om te rekenen. Maar dat mag jij natuurlijk wel doen.

  • 1,5 cup lauw kraanwater (en niet op 46°C zoals in het recept)
  • 1 teaspoon droge gist
  • 3 1/4 cup bloem
  • 2,5 teaspoons grof zeezout (en die ben ik dus nu helemaal vergeten! ik denk dat het helpt om wat zout straks over het brood te strooien)
  • koolzaadolie om een kom in te vetten, mag ook zonnebloemolie of een andere neutrale olie zijn
  • 1/2 cup ijsblokjes

Meng water en gist in een grote kom en laat het ongeveer 10 minuten staan totdat het gaat schuimen. Gebruik geen heet water, want dan werkt de gist minder goed. Voeg bloem toe en roer het erdoorheen tot al het bloem is opgenomen. Laat het 20 minuten staan zodat de bloem de kans krijgt om goed vochtig te worden.

image

Bestuif je werkblad met wat bloem en kneed het deeg met het zout (!) totdat het soepel en elastisch is. Leg het deeg in een met olie ingevette kom en doe er folie overheen. tip: Gebruik een schaalhoes zodat je niet telkens nieuw folie hoeft te pakken. Zet de kom in een koude oven of magnetron zodat er geen kou bij kan komen. Laat het deeg in volume verdubbelen. Dat duurt ongeveer 45 minuten.

image

Op je – met bloem bestoven – werkblad maak je een rechthoek van 20×15 cm. Vouw eerst de langste zijdes en dan de korte kanten naar het midden, zoals je een T-shirt vouwt. Leg het deeg terug in de kom met de naad naar beneden. Bedek de kom weer en plaats het in de oven. Het duurt een uur voordat het deeg verdubbeld is.

Haal de kom uit de oven, plaats een gietijzeren pan op de bodem van de oven of op het laagste rek. Zet een ander rek in het midden en plaats er een bakplaat op. Verwarm de oven voor op 250˚C.

Leg het deeg op je bebloemde werkblad en snijd het in drie gelijke delen, maak van elk stuk een langwerpige vorm van 30 cm. De vormen laat je nog eens in volume verdubbelen (50 minuten)op bebloemd bakpapier met evenveel ruimte ertussen. Onder het papier leg je strak opgerolde theedoeken. Leg er wat plasticfolie overheen.

Haal de keukendoeken onder het bakpapier vandaan. Maak diagonale sneetjes in het deeg met een scheermesje of iets anders dat scherp is. Haal de bakplaat uit de oven en leg het bakpapier met de vormen erop. Gooi de ijsblokjes in de gietijzeren pan (er ontstaat dan stoom dat de broden volledig laat rijzen voordat het krokant wordt). Bak de baguettes tot ze knapperig zijn, 20 tot 30 minuten. Laat ze afkoelen en enjoy!

  

Geef een reactie

