Chocolade krantzcakes

Oogstrelende en lekkermakende foto’s vind je op Smitten Kitchen. En ik heb zoveel bewondering voor haar. In een klein New Yorks keukentje met een mini-aanrecht maakt ze haar gerechten, typt ze er een heel verhaal omheen en fotografeert ze de verschillende stadia (bij daglicht). Op mijn lijst met wat-wil-ik-nog-meer-eten staan meer gerechten die op haar website staan. Onlangs postte ze de chocolate babka‘s, die, als je verder leest een aanpassing is op het recept van chocolade krantzcake uit het kookboek Jeruzalem van Yotam Ottolenghi en Sami Tamimi. Op pagina 284 van de Nederlandse versie vind je het recept voor twee cakes. Ik heb herfstvakantie en trek gekregen in een gedraaide chocoladecake, dat helemaal niet op een cake lijkt. Je hebt wat geduld nodig, want het moet een nacht rusten in de koelkast omdat het een gistcake is met behoorlijk wat boter en suiker. De laatste twee zorgen ervoor dat het wat langer dan normaal duurt om het deeg te laten rijzen. Smitten Kitchen geeft een tip als je het op 1 dag wilt maken.

Momenteel heb ik een handmixer waarbij de deeghaken loslieten, een Magimix die te snel is voor het draaien van deeg en je altijd achterlaat met een kleverige schaal en haak. Maar ik heb nog een broodbakmachine die ik alleen nog gebruik voor het draaien van volkorendeeg. Er zit ook een cakestand op. Die gebruik ik. Het maken alleen al is leuk om te doen, de babka zelf is goddelijk en zou ik elke week wel willen maken.

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

