Boule

44 weken geleden maakte ik mijn eerste desembrood ooit. Ik had het boek Larousse Brood al een tijdje op de plank staan, omdat ik het zo’n mooi boek vond met prachtige broden. Toen ik het boek eenmaal had en de recepten doorbladerde, zag ik dat het allemaal recepten waren met desem. en dat schrok me in eerste instantie af, want ik houd niet zo van zuur brood. Na een tijdje wilde ik het toch proberen, ik maakte volgens de aanwijzingen in het boek een desem – bloem en water mengen, paar dagen laten staan en voeden – en kon aan de slag. Inmiddels ben ik heel wat desembroden verder, maar ga ik nu proberen om ze allemaal te maken. Er staan behoorlijk wat recepten in, voor gewone en voor zoete broden, maar ook voor focaccia, pizza en bagels.

De boule heb ik al een paar keer gemaakt en ik ben sowieso elke keer zo trots op het lekkere brood dat trouwens helemaal niet zuur smaakt. Er gaat naast het desem ook een gram verse gist bij. Dat helpt bij het rijzen, maar volgens mij ook bij het verminderen van de zure smaak, waarom zou het anders bij het mengsel gedaan worden?

Desem kun je langere tijd bewaren in de koelkast zonder het bij te voeden, maar in de zomervakantie ging het toch mis met het Laroussedesem. Ik heb een nieuw desem gemaakt volgens een recept uit Home Baked van Yvette van Boven. Die ging enorm bubbelen.

IMG_5477
Het desembrood uit Home Baked wordt gemaakt met een dubbele hoeveelheid desem, het is ook een stuk vochtiger dan het deeg uit Larousse en vergt ook een andere manier van kneden: met kracht op het aanrecht laten vallen, haha! Het brood is zuur, maar lekker! Het desem gebruik ik nu nog steeds, ook voor andere broden, bijvoorbeeld met een voordeeg. 50 gram desem, 100 gram bloem en 100 ml water een nacht laten staan. De volgende dag meer bloem en water erbij. Gedurende drie tot vijf uur een paar keer de zijkanten naar binnen vouwen. En dan alleen nog maar bakken. Hier vind je het recept. Ik bakte het in een gloeiendhete pan, schreef ik al eerder op The Cultural Lifestyle.

 

2 gedachtes over “Boule

Geef een reactie

