Desembrood met zonnebloempitten

Op zondag maak ik meestal brood voor de hele week. Behalve mijn Larousseproject (vandaag de polka) maak ik -naar een recept van Levine – ook een desembrood met zonnebloempitten waarin een voordeeg zit met een roggedesem. Het voordeeg heb ik gisteravond gemaakt en na het late luie zondagsontbijt ga ik aan de slag.

Het voordeeg waar roggedesem en roggemeel in zit, heeft een grauwgrijze kleur, net behangplaksel Maar het desem heeft zijn werk gedaan gezien de luchtkamers.

Met bloem, zonnebloempitten en water maak je een samenhangend deeg. Ik skip de gerstemoutstroop uit het recept en laat het een half uur staan voor het autolyseproces: de bloem krijgt de tijd om alle vocht op te nemen. Hierna voeg je nog wat verse gist en zout toe en kneed je het een aantal minuten totdat het een soepel deeg is geworden. Deze kan een uur tot anderhalf uur rijzen – afhankelijk van de kamertemperatuur. Het volume moet in ieder geval verdubbeld zijn:

Het deeg is mooi gerezen en klaar om in stukken verdeeld te worden. Je draait er twee grote of drie kleinere ballen van en laat het 20 minuten rusten.

Na het rusten kun je de bollen verder gaan vormen. Een bol draaide ik wat strakker en van twee bollen vormde ik bâtards.

Na weer anderhalf uur rijzen kan het deeg de hete oven in.

Nog even insnijden om ervoor te zorgen dat het brood goed kan rijzen in de oven en er geen scheuren ontstaan.

Zelfde deeg, maar de bâtards zijn bruin en de bol niet..

Geef een reactie

