Soep met room, maïs en tofu

Momenteel ben ik druk bezig met The Cultural Lifestyle, het experimenteren met meringues, de kookclub in Amsterdam, nieuwe boeken lezen, werken bij het Holland Festival en het forenzen tussen Haarlem en Amsterdam. Afgelopen week maakte ik een paar keer soep. Ik kom rond een uur of zes thuis en heb dan al trek. Daarom is snelle soep een uitkomst. Meestal bak ik uien, knoflook en courgette. Bouillon erbij. Zodra de courgette zacht is, zet ik de staafmixer in de pan en dan is de soep klaar. Soms gaat er nog wat room in, of geraspte kaas, of zalm, of spekjes.

Onderstaand recept moest ik noteren, omdat we hem nog eens willen eten. Ik zet meestal geen exacte hoeveelheden bij, zodat je het naar eigen smaak kunt maken.

Oud brood in blokjes snijden en in de oven met knoflook, tijm en olie bakken tot het knapperige croûtons zijn.

In een soeppan, bak je gesnipperde ui, stukjes knoflook en bleekselderij.
Zodra dat zacht is, gaat de tofu er in stukken in. Bakken totdat de tofu gaar is. Tofu uit de pan halen. Bouillon erin (dat is: bouillonblokjes en water). Even laten staan met laurierblad erin en citroensap (dikke schijf helemaal uitknijpen) en eventueel gesneden lavas (deze heb ik de laatste tijd vaak vers uit de Kweektuinkas, en is overheerlijk, zo kruidig en fris). Maïskorrels in de soep opwarmen met room. Zodra alles warm is, de tofu er weer bij. De hele soep warm laten worden.

Serveren met verse peterselie of selderij en de croûtons.

 

Geef een reactie

